W Walentynki rosną serca i ilość transakcji online (infografika)

Z czym kojarzą się Walentynki przeciętnemu Kowalskiemu?  Z serduszkami, miłosnymi kartkami, prezentami i kiczowatą tradycją, która przyszła do nas z USA. Historia tego dnia jest jednak o wiele bardziej zawiła, a Polacy coraz bardziej go kochają. Wg badania przeprowadzonego dla Allegro w 2018 r., przez TNS Kantar, 83% Polaków kupi przynajmniej symboliczny prezent z okazji Walentynek.

Amerykanie wydają w Walentynki miliardy

Z całą pewnością obecnie jest to amerykańskie święto – biorąc pod uwagę wydatki. Każdego roku ten biznes przynosi krocie dla amerykańskiej gospodarki, National Retail Federation (NRF) przeprowadził badania, wg których w 2019 kwota wydana na Walentynki przekroczy rekordową sumę 20 miliardów dolarów. Szacuje się, że jedna trzecia osób, które kupują walentynkowe prezenty, zrobi to w Internecie.

Ile Polacy wydają w Walentynki?

Walentynki to święto marketingu – dają okazję do komunikacji poruszającej serca konsumentów, tworzenia wyjątkowych promocji, są triggerem zakupowym. Polacy coraz częściej dają się skusić walentynkowym okazjom i coraz chętniej sięgają do portfeli, a koszty wzrastają z każdym rokiem.

Open Finance przygotował raport, z którego wynika, że w 2019 na przeciętny walentynkowy koszyk statystyczny Polak wyda około 277 zł.  Co składa się na taki zestaw upominkowy? Bukiet siedmiu róż, słodycze, bilety do kina, skromna kolacja i niewielki drobiazg dla Walentynki. W ubiegłym roku podobny zestaw kosztował o 7% mniej – około 258 zł.* Z czego wynika różnica? Wszystkiemu winny jest wzrost ceny kwiatów – 37,5 % vs 2018.

Koszt czekoladek to około 15 złotych, dwa bilety to mniej więcej 40 złotych, a wizyta w restauracji uszczupli polski portfel o około 110 złotych. Drobnym upominkiem najczęściej jest biżuteria o wartości 64 złotych, kupowana przez panów.

Marketerzy, analitycy i sprzedażowcy, a nawet psychologowie coraz częściej pochylają się nad tematem walentynkowych wydatków. Skoro koszyk systematycznie rośnie, a jego wartość jest wyższa niż z okazji innych świąt (wg raportu Open Finance w 2018 na prezent z okazji Dnia Matki Polacy wydali średnio 67 zł), nasuwa się pytanie – co jeszcze może pomóc nam w dostosowaniu oferty do okazji? Jakie inne insight’y możemy wyciągnąć?

Wyciąg z karty prawdę Ci powie

Walentynkowy prezent można kupić na kilka sposobów – stacjonarnie i online, płacąc gotówką lub kartą. Skupmy się na transakcjach realizowanych za pomocą kart płatniczych (kredytowych, debetowych oraz prepaid).

Mastercard przeanalizował transakcje w okresie 11-14 lutego na przestrzeni ostatnich 3 lat i opublikował raport „Mastercard Love Index”. Wynika z niego, że największą popularnością w 2018 cieszyły się kwiaty, a Polacy wydali na nie o 137% więcej niż w roku 2016. Tu zaobserwowano zdecydowanie większy wzrost niż w na przykład w przypadku biżuterii, która intuicyjnie powinna cieszyć się większa popularnością ( 25% vs 2016). Dobra materialne tracą na rzecz wspólnie spędzanych chwil:

  • o 56% wzrosła liczba transakcji w restauracjach;
  • o 92% wzrosła liczba transakcji za bilety kolejowe i samolotowe;
  • o 29% wzrosły wydatki za noclegi.

Wg raportu Mastercard rośnie liczba i wartość transakcji zbliżeniowych, ta wzrosła od roku 2016 o 209% . Trzeba tu także wspomnieć, że Polska jest jednym z liderów w Europie – zajmujemy zaszczytne drugie miejsce, zaraz po Czechach ( raport Mastercard z 2018).

Źródło: MasterCard

„Mastercard Love Index” zwraca również uwagę na wzrost popularności zakupów online, liczba prezentów na Walentynki zamawianych w sieci wzrosła o 88%.

Co kupujemy w Internecie – analiza zakupów online

Wiemy, ile mniej więcej przeciętny Polak wydaje na Walentynki i jak wyglądają trendy na podstawie transakcji z kart, przejdźmy więc do zakupów online. Danymi na podstawie walentynkowych zakupów podzieliło się Allegro, platforma która o zakupach Polaków wie pewnie prawie wszystko.

Hej dziewczyno, spójrz na misia…

Allegro przeanalizowało transakcje w ciągu 2 tygodniu przed 14 lutego, a hitem walentynkowych zakupów był… pluszowy miś! Sprzedawały się w tym roku w zawrotnym tempie – jeden miś na dwie minuty. Oczywiście zaraz za pluszakami znalazły się komplety przebrań erotycznych (jeden zestaw co 5 minut) oraz halki i koszulki (jedna co 10 minut), o dziwo nie w kolorze czerwonym, a czarnym. Często wybierane są także słodkie lizaki w kształcie serca – jeden co 6 minut.

Popularnością cieszyła się także, wspomniana już wcześniej, biżuteria – panie zostały obdarowane upominkami z grawerem, często wybierane były także pierścionki zaręczynowe, dla panów wybierane były najczęściej zegarki.

Czego Polacy szukają w Google

Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google hasła „Walentynki”** , znajdujemy najczęściej frazy związane z pomysłami na prezent dla mężczyzn:

  • prezent walentynkowy dla mężczyzn;
  • prezent dla faceta na Walentynki;
  • pomysł na prezent walentynkowy;
  • prezent na walentynki dla faceta.

Prezent dla faceta przyprawia kobiety o ból głowy

Okazuje się więc, że to głównie Polki mają problem z wyborem prezentu dla swojego mężczyzny. Skoro panowie zapraszają je do kina, na kolację i wręczają przy tym kwiaty oraz pluszowe misie, to one stają przed wyzwaniem zakupu prezentu idealnego. Ratunek ewidentnie znajdują na Allegro – popularnością cieszy się galanteria, dodatki i akcesoria takie jak: skórzane portfele, paski, rękawiczki, krawaty, poszetki, a także kolorowe skarpetki dla panów.


Przeczytaj także: PREZENT NA WALENTYNKI – ZACHODNIA MODA CZY FAJNY ZWYCZAJ?


Ciekawostka: tuż przed Walentynkami spada sprzedaż rajstop  (o 17%), na rzecz pończoch (wzrost o 25%).

Polacy kupują i wydają coraz więcej, często jednak zostawiają decyzję o prezencie na ostatnią chwilę. I tu pole do popisu mają sprzedawcy wraz z firmami kurierskimi – Allegro wskazuje w raporcie, że najwięcej zakupów odbyło się na 3 dni przed Walentynkami.


* Cenę bukietu 7 róż oszacowano na podstawie cen z Bronisz, powiększonych o 30 proc. marżę. Cenę czekoladek uśredniono na podstawie cen z marketów, a koszt biżuterii obliczono na podstawie danych z Allegro. Dane dot. cen biletów podano średnio na podstawie całego kraju, a rachunek w restauracji wzięto z portalu numbeo.com / Raport Open Finance

** Google, dn. 16.02.2019

Przeczytaj także

Inne artykuły

Nie tylko wysoki iloraz inteligencji wpływa na powodzenie w...

Dlaczego niektórzy sprawniej radzą sobie w szkole, łatwiej odnoszą sukcesy i lepiej odnajdują się w środowisku rówieśników?

Angielski online z AllRight, czyli Julka zaczyna swoją przygodę

Znajomość języka angielskiego zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie w dzisiejszym świecie. Obecnie jest to jedna z podstawowych umiejętności każdego z nas. Jak w takim razie zachęcić dziecko do tego, aby chciało rozwijać swoje kompetencje? Jedną z najlepszych metod jest oczywiście nauka przez zabawę!

Myśli samobójcze – jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze?

Nie każda osoba, która ma myśli samobójcze podzieli się z nami swoim stanem. Co w takim razie powinno nas zaniepokoić? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze?

DDD i DDA – co to znaczy?

DDD i DDA to skróty, które często pojawiają się w mediach, podczas rozmów ze znajomymi czy na spotkaniach z terapeutą. Chodzi tu o Dorosłe Dzieci z Rodzin Dysfunkcyjnych oraz Dorosłe Dzieci Alkoholików, czyli osoby dorastające w specyficznym, zaburzonym środowisku.

Alkoholizm – objawy, przyczyny i fazy alkoholizmu

Choroba alkoholowa, uzależnienie od alkoholu, alkoholizm. Bez względu na to, jak nazwiemy ten problem, jego istotą jest utrata kontroli nad ilością spożywanego alkoholu.

Fazy alkoholizmu – jak zachowuje się uzależniony od alkoholu?

Nikt nie staje się alkoholikiem z dnia na dzień, nie każda faza tego procesu jest też taka sama. Jakie zatem fazy alkoholizmu można wyróżnić? Posłużę się najczęściej stosowaną, 4-stopniową skalą, która obrazuje fazy alkoholizmu wg Jellinka.

Komentarze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj