fbpx
Praca

W Walentynki rosną serca i ilość transakcji online (infografika)

walentynki - badania

Z czym kojarzą się Walentynki przeciętnemu Kowalskiemu?  Z serduszkami, miłosnymi kartkami, prezentami i kiczowatą tradycją, która przyszła do nas z USA. (Do wymyślenia i rozsławienia tego święta roszczą sobie jednak prawo Brytyjczycy. ) Z całą pewnością obecnie jest to amerykańskie święto – biorąc pod uwagę wydatki. Każdego roku ten biznes przynosi krocie dla amerykańskiej gospodarki, National Retail Federation (NRF) przeprowadził badania, wg których w 2019 kwota wydana na Walentynki przekroczy rekordową sumę 20 miliardów dolarów. Szacuje się, że jedna trzecia osób, które kupują walentynkowe prezenty, zrobi to w Internecie. Wg badania przeprowadzonego dla Allegro w 2018 r., przez TNS Kantar, 83% Polaków kupi przynajmniej symboliczny prezent z okazji Walentynek.

Ile Polacy wydają w Walentynki?

Walentynki to święto marketingu – dają okazję do komunikacji poruszającej serca konsumentów, tworzenia wyjątkowych promocji, są triggerem zakupowym. Polacy coraz częściej dają się skusić walentynkowym okazjom i coraz chętniej sięgają do portfeli, a koszty wzrastają z każdym rokiem.

Open Finance przygotował raport, z którego wynika, że w 2019 na przeciętny walentynkowy koszyk statystyczny Polak wyda około 277 zł.  Co składa się na taki zestaw upominkowy? Bukiet siedmiu róż, słodycze, bilety do kina, skromna kolacja i niewielki drobiazg dla Walentynki. W ubiegłym roku podobny zestaw kosztował o 7% mniej – około 258 zł.* Z czego wynika różnica? Wszystkiemu winny jest wzrost ceny kwiatów – 37,5 % vs 2018. Koszt czekoladek to około 15 złotych, dwa bilety to mniej więcej 40 złotych, a wizyta w restauracji uszczupli polski portfel o około 110 złotych. Drobnym upominkiem najczęściej jest biżuteria o wartości 64 złotych, kupowana przez panów.

Marketerzy, analitycy i sprzedażowcy, a nawet psychologowie coraz częściej pochylają się nad tematem walentynkowych wydatków. Skoro koszyk systematycznie rośnie, a jego wartość jest wyższa niż z okazji innych świąt (wg raportu Open Finance w 2018 na prezent z okazji Dnia Matki Polacy wydali średnio 67 zł), nasuwa się pytanie – co jeszcze może pomóc nam w dostosowaniu oferty do okazji? Jakie inne insight’y możemy wyciągnąć?

Wyciąg z karty prawdę Ci powie

Walentynkowy prezent można kupić na kilka sposobów – stacjonarnie i online, płacąc gotówką lub kartą. Skupmy się na transakcjach realizowanych za pomocą kart płatniczych (kredytowych, debetowych oraz prepaid).

Mastercard przeanalizował transakcje w okresie 11-14 lutego na przestrzeni ostatnich 3 lat i opublikował raport „Mastercard Love Index”. Wynika z niego, że największą popularnością w 2018 cieszyły się kwiaty, a Polacy wydali na nie o 137% więcej niż w roku 2016. Tu zaobserwowano zdecydowanie większy wzrost niż w na przykład w przypadku biżuterii, która intuicyjnie powinna cieszyć się większa popularnością ( 25% vs 2016). Dobra materialne tracą na rzecz wspólnie spędzanych chwil:

  • o 56% wzrosła liczba transakcji w restauracjach;
  • o 92% wzrosła liczba transakcji za bilety kolejowe i samolotowe;
  • o 29% wzrosły wydatki za noclegi.

Wg raportu Mastercard rośnie liczba i wartość transakcji zbliżeniowych, ta wzrosła od roku 2016 o 209% . Trzeba tu także wspomnieć, że Polska jest jednym z liderów w Europie – zajmujemy zaszczytne drugie miejsce, zaraz po Czechach ( raport Mastercard z 2018).

Żródło: Mastercard

„Mastercard Love Index” zwraca również uwagę na wzrost popularności zakupów online, liczba prezentów na Walentynki zamawianych w sieci wzrosła o 88%.

Co kupujemy w Internecie – analiza zakupów online

Wiemy, ile mniej więcej przeciętny Polak wydaje na Walentynki i jak wyglądają trendy na podstawie transakcji z kart, przejdźmy więc do zakupów online. Danymi na podstawie walentynkowych zakupów podzieliło się Allegro, platforma która o zakupach Polaków wie pewnie prawie wszystko.

Allegro przeanalizowało transakcje w ciągu 2 tygodniu przed 14 lutego, a hitem walentynkowych zakupów był… pluszowy miś! Sprzedawały się w tym roku w zawrotnym tempie – jeden miś na dwie minuty. Oczywiście zaraz za pluszakami znalazły się komplety przebrań erotycznych (jeden zestaw co 5 minut) oraz halki i koszulki (jedna co 10 minut), o dziwo nie w kolorze czerwonym, a czarnym. Często wybierane są także słodkie lizaki w kształcie serca – jeden co 6 minut.

Popularnością cieszyła się także, wspomniana już wcześniej, biżuteria – panie zostały obdarowane upominkami z grawerem, często wybierane były także pierścionki zaręczynowe, dla panów wybierane były najczęściej zegarki.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę Google hasła „Walentynki”** , znajdujemy najczęściej frazy związane z pomysłami na prezent dla mężczyzn:

  • prezent walentynkowy dla mężczyzn;
  • prezent dla faceta na Walentynki;
  • pomysł na prezent walentynkowy;
  • prezent na walentynki dla faceta.

Okazuje się więc, że to głównie Polki mają problem z wyborem prezentu dla swojego mężczyzny. Skoro panowie zapraszają je do kina, na kolację i wręczają przy tym kwiaty oraz pluszowe misie, to one stają przed wyzwaniem zakupu prezentu idealnego. Ratunek ewidentnie znajdują na Allegro – popularnością cieszy się galanteria, dodatki i akcesoria takie jak: skórzane portfele, paski, rękawiczki, krawaty, poszetki, a także kolorowe skarpetki dla panów.

Ciekawostka: tuż przed Walentynkami spada sprzedaż rajstop  (o 17%), na rzecz pończoch (wzrost o 25%).

Polacy kupują i wydają coraz więcej, często jednak zostawiają decyzję o prezencie na ostatnią chwilę. I tu pole do popisu mają sprzedawcy wraz z firmami kurierskimi – Allegro wskazuje w raporcie, że najwięcej zakupów odbyło się na 3 dni przed Walentynkami.


* Cenę bukietu 7 róż oszacowano na podstawie cen z Bronisz, powiększonych o 30 proc. marżę. Cenę czekoladek uśredniono na podstawie cen z marketów, a koszt biżuterii obliczono na podstawie danych z Allegro. Dane dot. cen biletów podano średnio na podstawie całego kraju, a rachunek w restauracji wzięto z portalu numbeo.com / Raport Open Finance

** Google, dn. 16.02.2019

Leave a Response